4 DESEMBER

Varsling 1-1-3, medisinsk nødtelefon, ingen ambulansetelefon?

 

Mange føler at det er mye som skal til for å varsle 1-1-3, og det er mange som ikke ønsker å være til bry og derfor unnlater å ringe etter hjelp selv om behovet er der.

På medisinsk nødtelefon 1-1-3, eller AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) sitter det helsepersonell med akuttmedisinsk erfaring å svarer telefon. De skal veilede deg som førstehjelper, og de skal respondere på samtalen ved for eksempel å anbefale deg en tur til legevakt, eller sende ut en ambulanse. Det finnes gode systemer som indikerer hva som er ambulanseoppdrag og om ambulansen skal kjøre utrykning. Når det er bestemt at det blir et ambulanseoppdrag er det en koordinator som varsler ambulansen, slik at den personen du snakker med ikke må legge på. Samtalen varer så lenge det er behov for det.

Så, når er det egentlig riktig å ringen 1-1-3? "Når du vet, eller tror det kan være alvorlig"

Det er viktig at vi som førstehjelpere ikke stiller "diagnose", det er legens oppgave. Derfor, om du vet eller tror det kan være alvorlig så skal du ringe 1-1-3, så skal de få lov til å vurdere situasjonen. Derfor sier vi at 1-1-3 ikke er en ambulansetelefon, nettopp fordi det ikke er automatikk i at en samtale til 1-1-3 blir et oppdrag for ambulanse.

Om det ikke er en potensiell alvorlig situasjon kan man ringe legevakt. Det nasjonale nummeret i Norge er 116117! Dette bør du lagre på telefonen som "Legevakt".

Det finnes også en kjempe fin app for smarttelefoner som heter "Hjelp 113"! Denne er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Om du trykker deg inn på, og ringer fra denne appen lar du operatøren på 1-1-3 sentralen se hvor telefonen det ringes fra befinner seg. Dette er fint om man ikke husker adressen, er ute å kjører på landevei eller befinner seg i utmark. 

Liquid error (layout/theme line 154): Could not find asset snippets/turtle_vat_snippet.liquid